Wat is SEO?
Online Aannemer helpt je graag bij online vraagstukken.
Wat is SEO?
SEO is en blijft een cruciaal onderdeel voor iedere website of webshop. Toch wordt het vaak vergeten door een gebrek aan kennis of tijd. SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is niets meer dan het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Hierdoor kan jouw website hoger ranken in de zoekresultaten. Dit zorgt op zijn beurt dan weer voor meer en beter passende bezoekers. SEO kent allerlei onderdelen die invloed kunnen hebben op de score. Technische SEO, link management, content en SEO-data-analyses zijn pas enkele voorbeelden hiervan.
De voordelen van SEO
Zoekmachines zoals Bing en Google hebben dagelijks miljoenen gebruikers.
Deze gebruikers hebben verschillende zoekintenties. Bijvoorbeeld een antwoord op hun vraag, oplossing voor hun probleem of jouw product of dienst. Wanneer jouw website bovenin de zoekresultaten te vinden is zal hier vaker op geklikt worden. Dit zorgt voor meer verkeer op de website.
Je komt bovenin die zoekresultaten door goede SEO. SEO kent veel voordelen die belangrijk zijn voor een bedrijf.
Meer zichtbaarheid en autoriteit binnen je branche
Zodra jouw merk of website bovenin de zoekresultaten verschijnt krijgen mensen steeds meer vertrouwen. Wanneer dit het geval is bij meerdere zoekwoorden raken mensen bekend met jouw website. Dit zal op zijn beurt weer zorgen voor meer autoriteit binnen de branche waarin je actief bent.
Kostenbesparend en duurzaam
Daarnaast biedt SEO op de lange termijn meer kostenbesparende voorden dan betaalde advertenties. Dit komt doordat betaalde advertenties vaak zorgen voor een korte stijging van
verkeer naar jouw website. Deze stijging in verkeer verdwijnt nadat de advertenties gestopt zijn. Terwijl SEO een langetermijnstrategie is, dus duurzaam.
SEO zorgt voor een gezonde en geleidelijke stijging van het verkeer naar jouw website. Deze stijging is blijvend voor een lange tijd.
Hoe werkt SEO?
Hoe SEO precies werkt weet eigenlijk niemand. Er zijn meer dan 200 factoren die in rol spelen in de ranking van de zoekresultaten. Al deze factoren werken per branche of zoekwoord weer net even anders. Een aantal van deze factoren kunnen worden verbeterd om zo waarschijnlijk hoger te ranken in de zoekresultaten.
De factoren kunnen worden onderverdeeld in 3 categorieën, techniek, content en link building. Ook kun je SEO geografisch inrichten, zo kun je extra focussen op een bepaalde regio. Een SEO-specialist zal altijd op zoek gaan naar verbeteringen in deze 3 categorieën. Hier zitten vaak veel mogelijkheden in om te verbeteren.
Zonder ervaring is het lastig om te zeggen welke verbetering het beste effect voor de zoekmachines heeft. Een SEO-specialist kan hierbij helpen. Zij weten door jarenlange ervaring welke verbeterpunten het meeste impact zullen maken.
Technische SEO
Technische SEO omvat vaak zaken die op het eerste gezicht niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Dit neemt niet weg dat het een zeer belangrijk aspect is voor jouw website. Voorbeelden van technische SEO-technieken zijn:
- Crawl- en indexeerbaarheid
- Website snelheid
- URL-structuur
- Technische fouten
De meeste zaken spreken voor zich waarom het SEO technisch zeer belangrijk is voor een website. Zo moeten zoekmachines jouw pagina eerst kunnen bezoeken, ook wel crawlen genoemd. Daarna kan jouw pagina zichtbaar worden in de zoekresultaten, ook wel indexeren genoemd. Enkele termen die bij technische SEO voorbij komen zijn:
- Robots.txt
- Noindex en nofollow
- Canonical
- Hreflang
- FCP, LCP TBT en CLS voor pagina snelheid
- Rel=next
- XML sitemap
- Redirects
- En veel meer
Wees gerust. Wij belasten jou verder niet met deze termen en nemen alles voor je uit handen. Ook zorgen wij dat je website op de juiste manier zichtbaar is voor Google en andere zoekmachines.
Daarnaast zit niemand te wachten op een pagina die eeuwig blijft laden. Mensen zijn nu eenmaal ongeduldig en klikken dan vrij snel weer weg. Google en andere zoekmachines hechten dus ook veel waarde aan de snelheid van de website. Wij zorgen dat dit ook geoptimaliseerd wordt.
De URL moet zorgen voor structuur bij zowel de websitebezoeker als de zoekmachine. Het is dus belangrijk dat deze laat zien welke pagina’s je op een website bezocht hebt. Ten slotte zijn er soms ook technische fouten zoals gebroken links of dubbele inhoud. Dit kan de ervaring van een websitebezoeker of de prestaties van de zoekmachine flink beïnvloeden.
Het is dus cruciaal dat deze zaken goed geregeld en onderhouden worden door een technische SEO-specialist.
Content optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie kan gedaan worden op veel verschillende manieren. Naast het technische aspect dat geoptimaliseerd kan worden is content optimalisatie ook mogelijk.
Dit kan het optimaliseren van een tekst, afbeelding of video zijn. Maar ook het optimaliseren van de paginatitel en metabeschrijving mag niet vergeten worden.
SEO-tekst schrijven
Het schrijven van een SEO-tekst is een mooie manier om de bezoeker veel informatie te geven. Echter zitten aan deze manier van content ook een aantal nadelen. Het kost veel tijd en het is cruciaal dat de teksten op de goede manier geschreven worden.
Het kan namelijk gebeuren dat de teksten niet de goede titel hebben of de juiste zoekwoorden bevatten. Hierdoor verliest een tekst vrij snel zijn waarde voor de zoekmachines.
SEO-teksten laten schrijven wordt dan ook steeds populairder. De teksten zijn dan op de goede manier geschreven en gaan niet ten koste van jouw tijd.
SEO-afbeeldingen
Een andere vorm van content zijn afbeeldingen. Afbeeldingen optimaliseren is iets dat door veel bedrijven vergeten wordt, terwijl zoekmachines hier veel waarde aan hechten. Hierdoor kunnen bedrijven die dit wel doen ook makkelijk boven de rest uitkomen.
Video SEO
Naast de SEO-afbeeldingen heb je ook video SEO. Hiermee kan het bedrijf de bezoeker een duidelijk beeld geven van de visie en ambities.
Wanneer deze video’s geplaatst worden op YouTube kun je deze optimaliseren. Ook hierin is Online Aannemer gespecialiseerd.
Dit doe je door een duidelijke titel en omschrijving te geven bij jouw video. Dat zijn namelijk de eerste dingen die zoekmachines zoals Google lezen. Aan de hand hiervan baseert een zoekmachine of de video relevant is voor de zoekopdracht. In hoe meer zoekopdrachten jouw video tevoorschijn komt hoe beter.
Content optimalisatie is dus van groot belang maar dat maakt het nog zeker niet makkelijk.
Link building
Interne link building
Interne linkbuilding bestaat uit woorden die linken naar pagina’s binnen de eigen website. Hierdoor kan een websitebezoeker snel wisselen tussen pagina’s zonder jouw website te verlaten. Interne link building is niet lastig omdat je alleen van jezelf afhankelijk bent. Echter kost het enorm veel tijd en moet de linkstructuur logisch zijn voor bezoeker en zoekmachine.
Online Aannemer kan dit oppakken om jou volledig te ontzorgen.
Externe link building
Externe link building bestaat uit andere websites met een linkje naar jouw website erop. Deze zijn meestal lastig om te krijgen of kosten een heleboel geld.
Link building specialisten gaat dit vaak een stuk makkelijker af. Bij Online Aannemer beheren wij een groot aantal websites. Hierdoor beschikken wij over een groot netwerk vol website beheerders. Door dit netwerk hebben wij 4000 potentiële plaatsingen voor backlinks.
Wij zorgen er altijd voor dat de plaatsing van een backlink relevant is voor jouw website.
Beide manieren zijn erg goed voor de SEO-score van jouw website. Het is vaak alleen niet zo makkelijk als dat het klinkt. Er gaat veel tijd verloren in het bouwen van een goed link profiel. Link building uitbesteden aan de specialist wordt daarom steeds populairder.
SEO-data-analyse
Veel website-eigenaren hebben geen tijd en expertise om hun data goed te kunnen analyseren. Dit maakt het niet minder belangrijk natuurlijk. Het analyseren van data geeft nu eenmaal een mooi inzicht over de prestaties in de zoekmachines. Maar data-analyse kan gedaan worden op veel verschillende manieren.
Zoekwoordenonderzoek, verkeersanalyse, concurrentieanalyse, backlink analyse of rankingsanalyse om maar een paar zaken te noemen. Voor een bedrijf is het van grote waarde om deze gegevens goed in kaart te hebben. Wanneer hier bijvoorbeeld een plotselinge daling in te zien is, heb je hier snel inzicht in. Daardoor kun je snel handelen om eventuele schade te voorkomen.
Deze gegevens zorgen voor inzicht in de huidige situatie van de website op verschillende gebieden. Gebieden zoals het verkeer naar jouw website, de concurrentie, jouw link profiel en jouw rankings.
Aan de hand van deze informatie kan de SEO-strategie aangepast en geoptimaliseerd worden.
In het kort
Om het even kort samen te vatten staat SEO voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het omvat alle werkzaamheden die uitgevoerd worden om jouw website hoger te laten ranken in de zoekmachines. Deze werkzaamheden worden grofweg opgedeeld in 3 soorten: techniek, content en link building. Alle 3 deze onderdelen zijn enorm belangrijk voor de ranking van een website.
SEO doen loont altijd, ongeacht of je zelf alleen de basis doet of een complete strategie uitbesteedt. Op de lange termijn zul je altijd profiteren van de positieve gevolgen.
Meer weten over SEO, het SEO uitbesteden aan de specialist, of het huren van een SEO-specialist? Neem dan gerust contact met ons op.
Onze projecten in online marketing
Online uitdaging? Bel de Online Aannemer >
Ik drink mijn koffie met een half klontje suiker en voor jou? Snel samen een koppie koffie doen om te bekijken of het klikt? (of ben je meer een vrijdagmiddag drinker?)