Online Aannemer - Online marketing Reusel

Wat is server side tagging bij online data-analyse?

Online Aannemer helpt je graag bij online vraagstukken.

Wat is server side tagging bij online data-analyse?

Het analyseren van de online SEO-data van jouw bedrijf is van groot belang. Hiermee krijg je meer inzicht in het gedrag en de interesses van jouw websitegebruikers. De manier waarop deze data verzameld wordt, is al langer een punt van discussie. Hoe zorg je ervoor dat tijdens het verzamelen van data, de privacy van de bezoeker bewaakt blijft? 

Server side tagging is hier mogelijk een oplossing voor. Maar wat is dat nu precies?

Bij Online Aannemer leggen we het graag aan je uit onder het genot van een kop koffie.

serverside tagging

Hoe werkt online data-analyse?

Een marketeer volgt constant dezelfde 3 stappen tijdens het bijhouden van een website. Verzamelen, analyseren en optimaliseren. 

Om data van een website te verzamelen heb je een Web Analytics software nodig. Google Analytics 4 (GA4) bijvoorbeeld. Uit deze verzamelde data kun je het gedrag, demografie en interesses van de gebruikers halen.

Om bepaalde gebeurtenissen te meten is een tag beheersysteem nodig. Google Tag Manager is hier een voorbeeld van. Hiermee kun je tags of trackingcodes op je website toevoegen. Met deze tags of trackingcodes kunnen conversiemetingen bijgehouden worden. Het tracken van deze gegevens kan op 2 methodes, client side tagging of server side tagging.  

Client side tagging

Client side tagging of client side tracking is de standaardmethode bij het tracken van webgegevens. Bij deze methode communiceert de webbrowser van de gebruiker direct met de webbrowser. Vervolgens stuurt de webbrowser deze data door naar de analytics server, zoals GA4. 

Over deze methode worden de laatste tijd echter steeds meer nadelen ontdekt. Het grootste nadeel is de inbreuk op de privacy en veiligheid van de gebruiker.

Server side tagging

Server side tagging of server side tracking communiceert anders dan client side tagging. Hierbij zit er namelijk een server tussen de webbrowser en analytics server. Deze server kun je zelf maken, installeren en beheren via een tag beheersysteem, zoals Google Tag Manager. 

Google Tag Manager krijgt in deze situatie de data van de server. Vervolgens speelt deze server de data door aan GA4. De input van gebruikers gaat dus direct naar de server. Daarna vertaalt Google Tag Manager de input naar gebeurtenissen via tags, triggers en variabelen.

Server side tagging inrichten

Het inrichten van server side tracking is enorm lastig. Daarom wordt het vaak uitbesteedt aan server side tagging specialisten. Bij Online Aannemer richten wij het in via TAGGRS.

Zij bieden een beeld aan waarop de impact van server side tracking duidelijk te zien is. Op deze manier zie je direct of het waardevol is voor jouw bedrijf.

Online Aannemer kijkt graag met je mee naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Third party cookies

In 2023 zijn de restricties voor online veiligheid en privacy van de gebruikers strenger geworden. Third party cookies zullen gaan verdwijnen eind 2024. Hierdoor wordt het enorm lastig om gebruikers over verschillende websites heen te meten.

De server tussen de webbrowser en GA4 vormt een soort tussenlaag. In deze tussenlaag kun je zelf bepalen welke data naar Google Analytics 4 doorgespeeld wordt. Doordat de data op de server staat wordt hij gezien als ‘first party’. De data kan niet geblokkeerd worden waardoor de verzameling gewoon doorgaat. 

Het verzamelen, analyseren en optimaliseren van data wordt dus niet langer verstoord.

Kortere laadtijd door server side tagging

Een ander voordeel van server side tracking ten opzichte van client side tagging is pagina snelheid. Bij client side tagging gebeurt de verwerking van tags en scripts op de browser van de gebruiker. Tijdens het laden van een pagina moeten deze tags ook geladen worden, dit kost mogelijk extra tijd. 

Bij server side tracking vindt de verwerking van tags plaatst op een eigen server. Dit zorgt ervoor dat ze niet hoeven te laden bij het opstarten van een pagina. Hierdoor hoeft de browser minder werk te doen en gaat het een stuk sneller. 

Dit is fijn voor de bezoeker en een belangrijk voordeel in de SEO-ranking van de website.

Nadelen van server side tagging

Doordat server side tagging nog relatief nieuw is, heeft het nog een aantal nadelen.

  • Nog niet iedere software is aangepast aan deze nieuwe methode. Bijvoorbeeld tags van Squeezly kunnen alleen ingesteld worden via client side tagging. Dit zal de komende tijd waarschijnlijk veranderen, maar is nu nog even onhandig.
  • Het instellen van server side tagging is complex. Uitbesteden aan onze specialisten bespaart je daarom een hoop tijd.
  • Server side tagging is een cloud dienst en kost dus extra serverruimte. Wanneer je extra serverruimte bij moet kopen kost dit geld. Naast deze maandelijkse kosten betaal je ook voor het laten installeren en onderhouden.

Server side tagging uitbesteden

Server side tagging is redelijk nieuw en daardoor bij de meeste mensen nog redelijk onbekend. Echter is deze methode waarschijnlijk iets dat de komende jaren meer en meer gebruikt zal worden. Wij snappen dat dit lastig kan zijn, dus wij helpen je hier graag bij.

Neem gerust contact op met onze server side tagging specialist voor meer informatie.

Onze projecten in online marketing

Online uitdaging? Bel de Online Aannemer >

Ik drink mijn koffie met een half klontje suiker en voor jou? Snel samen een koppie koffie doen om te bekijken of het klikt? (of ben je meer een vrijdagmiddag drinker?)